“Exista ceva mai puternic decat toate armatele lumii, iar aceasta este o idee careia i-a sosit vremea”, scria dramaturgul de origine franceza, Victor Hugo. Octavian Badescu, un antreprenor roman cu afaceri de nisa, a tinut cont de indemnul marelui dramaturg si a dat nastere unor idei extrem de indraznete care, la scurt timp, s-au transformat in businessuri de succes.

Omul de afaceri si-a inceput cariera ca agent de vanzari, avansand treptat pana la functia de director de vanzari, iar apoi fiind numit director general, ca in cele din urma sa devina si actionar minoritar al unei firme. In 2007, si-a creat propria companie de curierat de nisa, Sameday Courier, care oferea serviciul de livrare in aceeasi zi, atat in tara, cat si peste hotare.

Acest business a ajuns in 2011 la o cifra de afaceri de 1,35 de milioane de euro, ceea ce ne demonstreaza ca o afacere poate sa fie extrem de profitabila si in an de criza, daca stie cum sa se diferentieze in piata. Badescu are mai multe businessuri printre care si Retailplus Eastern Europe (companie de cercetare de piata), Gift Express (magazin online de cadouri) si Expert Flowers (comert online cu aranjamente florale).

Octavian Badescu a absolvit Facultatea de Contabilitate si Informatica de Gestiune in cadrul Academiei de Studii Economice din Capitala, dar a urmat si cursuri post-universitare in Comunicare si Relatii Publice la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA). Nu s-a oprit aici. A facut si un Executive MBA organizat de ASE in cooperare cu o universitate din Paris.

“Era tavanul acela in capul meu, dar si in capul carierei mele”

Prima slujba a antreprenorului a fost la o scoala postliceala de profil economic unde a predat finante, marketing si management, dar, pentru o vreme, a tinut si contabilitatea pentru aceasta institutie. Se pare ca postul de profesor nu i-a adus mari satisfactii antreprenorului, care dupa trei ani de profesorat si-a dat seama ca isi doreste altceva in domeniul profesional.

“Sediul acestei scoli postliceale era in incinta Liceului Lazar din Capitala, undeva la demisol. Pentru a lua catalogul trebuia sa cobor niste scari, iar in acea incapere tavanul era foarte jos. Aveam senzatia ca nu pot atinge stelele, dar si ca tavanul imi va pica in cap. Cam asta era si cu aceasta profesie, nu era ceea ce-mi doream, voiam mai mult, nu doream sa ajung cel mai bun profesor din Romania. Era tavanul acela in capul meu, dar si in capul carierei mele”, povesteste Badescu cu o sinceritate debordanta despre prima experienta in piata muncii. Extrem de curajos, el s-a decis sa renunte la aceasta profesie, alegand sa mearga pe un drum extrem de diferit, chiar daca aceasta insemna sa o ia de la zero.

Marea pasiune: politica

In timpul studentiei, Badescu a fost extrem de implicat in politica, aceasta ramanand si acum marea lui pasiune. Poate ca astazi ar fi avut o cariera stralucita in acest domeniu, daca in acei ani partidul in care era inscris ar fi intrat in Parlament. “Pentru ca nu am reusit sa trecem pragul electoral, m-am decis sa schimb focusul de pe politic. Aveam 25 de ani si m-am gandit ca mai important este sa-mi construiesc o cariera solida profesional si dupa aceea voi mai vedea ce se intampla cu pasiunea politica”, spune antreprenorul.

Acesta este si motivul pentru care a luat un ziar si a inceput sa citeasca paginile cu anunturi de angajare. “Mi-a placut cum suna oferta celor de la Romexpress Curier: «companie multinationala cauta sa-si creasca forta de vanzari». Mi-a placut ideea de forta de vanzari, dar si faptul ca este multinationala si ca era la inceput in Romania, ceea ce insemna ca puteam sa fac pasi in cariera mai usor. In plus, m-am gandit ca in acest domeniu te intalnesti cu oamenii. Nu-mi placea o activitate de birou, de aceea nu am optat pentru o cariera de contabil”, isi aminteste omul de afaceri despre cum a inceput cariera lui in vanzari intr-o companie de curierat.

Badescu recunoaste ca tiparul lui a fost dintotdeauna antreprenorial si mai orientat catre a face. “Primele afaceri le-am facut in ’90. Dupa revolutie erau tot felul de targuri prin Bucuresti unde se vindeau diverse lucruri. Doua targuri de acest gen erau doar in Colentina. M-am dus intr-un targ si am cumparat abtibilduri cu 15 lei si dupa aceea m-am dus in celalalt targ, care era 500 de metri mai incolo, si le-am vandut cu 30 de lei.”

“Adevaratele infrangeri sunt renuntarile la vise”

Octavian Badescu stia unde vrea sa ajunga inca din momentul in care s-a angajat ca agent de vanzari.

“Aveam visele mele din tinerete la care nu am renuntat niciodata. De fapt, asta e marea problema a multora dintre cei care nu reusesc in viata. Dupa casatorie renunta la vise si asta este extrem de trist. Acest lucru se intampla pentru ca nu se uita anticipativ catre ce-i duce drumul pe care sunt ei atunci. Trebuie sa poti sa anticipezi unde o sa te duca calea pe care ai apucat-o, iar daca gandesti asa vei putea sa vezi abaterea de la vis, dar daca te uiti doar in fata ta nu o sa reusesti. Bine spune poetul Radu Gyr: Infrant nu esti atunci cand sangeri/ nici ochii cand in lacrimi ti-s/ Adevaratele infrangeri/ sunt renuntarile la vis… Eu voiam sa ajung independent, liber din punct de vedere financiar si sa am disponibilitatea de a face orice in viata. Si am reusit sa obtin asta”, explica Badescu de ce unii nu reusesc in viata.

Antreprenorul nu a stat mult pe postul de agent de vanzari pentru ca a ajuns destul de repede key account – adica tinea legatura numai cu clientii mari. “Am reusit sa conving atunci clienti precum ING sa lucreze cu noi”, spune cu mandrie Badescu.

Insa, venise timpul sa mai faca un pas in cariera. Asa ca s-a mutat intr-o alta firma de curierat: Alo Curier. Aici a fost numit director de vanzari. “Mi-am facut propria echipa de vanzari si am inceput sa dezvolt aceasta companie.”, mai spune el. Datorita rezultatelor foarte bune, a fost numit director general si mai apoi a devenit si actionar minoritar. In aceasta perioada, cu el in conducere, compania a crescut de cel putin zece ori. “Pornisem practic de la o cifra de afaceri de 60 000 de dolari pe an si a ajuns sa treaca de 800 000 de dolari pe an. Nu erau cifre mari, dar pentru un inceput de cariera a fost ok”, spune antreprenorul cu modestie.

Din pacate, la finalul lui 2006, Badescu s-a vazut nevoit sa paraseasca compania. “La acel moment, opinia mea nu a mai corespuns cu cea a asociatului majoritar si cum firma era mai mult a lui decat a mea era normal sa-l las sa isi puna in practica viziunea, dar nu sub conducerea mea pentru ca nu credeam in ea”, povesteste antreprenorul.

A fost vreo sase luni consultat, insa in 2007 a pornit un proiect doar al sau: Sameday Curier, companie de curierat de nisa, singura afacere de acest gen din Romania care a dezvoltat serviciul de livrare in aceeasi zi, atat in tara, cat si peste hotare.

 

Continuarea articolului in Carier