Acest barbat vrea sa rescrie modul in care intelegem si folosim serviciile de curierat rapid. Obiectivul: livrare in aceesi zi oriunde in Balcani. Instrumentul: roata de la bicicleta.

Ideea a venit din Vest. In businessul din curierat, pentru care cu 10-15 ani in urma calitatea si pretul erau cele doua elemente-cheie, a intervenit un al treilea factor: timpul. Nu mai este suficient sa ai cea mai buna calitate la cel mai bun pret. Dar toate acestea si, obligatoriu, in cel mai scurt timp. In prezent, la nivel mondial serviciile de curierat cu livrare in aceeasi zi (a se citi, chiar si in aceeasi ora) reprezinta circa 7% din piata, potrivit mai multor estimari.

In Germania, compania de curierat cu livrari in aceeasi zi Time:matters, infiintata in urma cu zece ani de Lufthansa Cargo AG (in continuare actionar cu 49%), este comparabila ca marime cu liderul intregii piete din Romania – Fan Courier, care anul trecut a avut o cifra de afaceri de 52 milioane de euro. Time:matters, cu birouri in peste zece tari din Europa si Asia, a realizat in 2011, la nivel de grup, venituri de 74 milioane de euro, potrivit site-ului companiei.

Aceasta nisa le-a captat interesul nu doar companiilor cu traditie in curierat, dar si gigantilor din tehnologie, care lucreaza la dezvoltarea unor solutii proprii. Google, Amazon sau eBay sunt doar cativa. Iar printre cele mai apreciate startupuri din Silicon Valley sunt inclusiv afaceri din aceeasi zona a livrarilor foarte rapide. Exemplele sunt numeroase. Postmates, companie fondata in 2011, iti garanteaza livrarea intr-o ora, iar cu Instacart, americanii primesc acasa cumparaturile de la supermarket tot intr-o ora, pentru un tarif suplimentar de 15 dolari.

Via Balcani. Si daca timpul se comprima si “in lumea intreaga creste viteza de derulare a vietii”, de ce nu ar fi interesata si Romania de livrari intr-o ora? O initiativa a fost lansata, in urma cu 5 ani, de Octavian Badescu, un nume cunoscut in piata de curierat, care a condus timp de patru ani Alo Curier (la care era actionar cu 24%) si a fost consultant pentru DPD inainte ca gigantul sa intre in Romania si Bulgaria.

Desi Sameday Courier este o afacere din zona cifrelor mici (900.000 de euro cifra de afaceri in 2011, pe o piata estimata la 250 milioane de euro), businessul fondat si controlat de Badescu (detine 70% din actiuni, restul de 30% aflandu-se in portofoliul lui Lucian Baltaru, directorul executiv) a depasit faza de startup. Mai ales, pentru ca isi pregateste extinderea in regiunea balcanica.

Daca pana acum majoritatea coletelor livrate in aceeasi zi de Sameday Courier s-au invartit in Capitala, Octavian Badescu cred ca are infrastructura necesara pentru a iesi peste granitele tarii. Cand spune infrastructura, acesta se refera la o retea de oameni, care exista deja in Balcani, pentru ca, de anul trecut, Badescu este prezent cu o alta afacere in aceasta regiune. Este vorba de Retailplus Eastern Europe, companie de cercetare de piata in retail, in care antreprenorul roman este partener cu grupul Nielsen (51%), unul dintre liderii mondiali din industrie si care a generat venituri de 1,5 milioane de euro in 2011.

Pana acum, Sameday Courier a intrat “timid” in Bulgaria si fosta Iugoslavie. Extinderea pe toate cele noua piete pe care le vizeaza antreprenorul nu este prevazuta in urmatoarele luni, cand compania trebuie sa isi consolideze pozitia pe piata locala de same-day si tailor-made – acest concept este unul foarte nou pentru Romania si presupune practic “orice livrare, in orice zona, la orice moment”. Iar un exemplu pe care Badescu il ofera cel mai des este situatia cand a livrat inghetata din Romania pentru o filmare in Germania.

Diferentiere. Poate ca acestea s-ar fi realizat in paralel cu extinderea regionala, dar in 2013 Badescu vrea sa profite de oportunitatea pe care o ofera liberalizarea serviciilor postale. “E si acolo o paine de mancat si, desi nu este o zona prioritara, vrem sa luam cel putin un milion de euro de aici”, spune el.

 

Sursa foto: giurgiucity.olx.ro.

Continuarea articolului in Money Magazine.